2012. május 18., péntek

Epertenger

Nem is tudom, hol kezdjem, annyi minden összegződik ebben a sütiben.
Fontossági sorrendben az első: élek-halok a vaníliáért! Aztán...
Tavaly Portugáliában nyaraltunk, ahol persze végigkóstoltam a helyi nevezetes finomságokat. A portugálok kedvenc édessége, a Pastel de Nata az én kedvencem is lett. Leveles tésztában sült vaníliapuding... A reggeli vagy a délutáni kávéhoz szokás fogyasztani. Természetesen, én is felvettem a szokást. Hazatérvén, nem hagyott nyugodni ez a számomra tökéletes édesség, elkezdtem kutatni a neten. Találtam is egy receptet Macikonyhánál, ami igazán hívogató, de a házi leveles tészta készítése még elrettent.
Pár hónapja a szakács suliban tanultunk egy sós tortácskát. Hazafelé cikáztak a hozzávalók a fejemben és az édes változat megállíthatatlanul létre akart jönni. Mivel én semmi jónak nem vagyok az elrontója, ahogy beléptem a lakásba, már el is kezdtem készíteni. A tészta adott volt, csak egy kis cukrot adtam hozzá, a töltelék meg valahogy jött... mindig "csak úgy" jön, én belerakom ezt, belerakom azt, a végeredmény pedig maga a mennyország. Ez a süti mindenképpen oda vezet!
Megjegyzés: eper nincs az eredeti változatban, ám mivel szezonja van és jelenleg nem tudok meglenni nélküle, került bele.



A recept:


A tésztához:
20 dkg liszt
3 tojássárgája
90 gr puha vaj
1 dl tejszín
6-7 dkg cukor
fél citrom reszelt héja


A vaníliapudinghoz:
3 tojás
3 dl tejszín
3-4 evőkanál méz/cukor
1 rúd vanília kikapart magja/vanília kivonat/vaníliás cukor
3 evőkanál keményítő/vanília pudingpor
opcionális: reszelt narancshéj, reszelt citromhéj, fahéj

A tészta hozzávalóit összegyúrom, lisztezett felületen vékonyra nyújtom. Kikísérleteztem, hogy a legjobb, ha kb. 3 mm vastagságúra nyújtjuk a tésztát, akkor a tortácska karimája ropogósra tud sülni. Muffintepsi mélyedéseit kivajazom, majd a pohárral/kiszúróformával kerekre szaggatott tésztakorongokat beleegyengetem. Az összehajló felületeket nyomkodva kisimítom. A tészta érjen fel a mélyedés pereméig. Az én kiszúróm majdnem 10 cm széles.
A töltelékhez a három egész tojást a mézzel/cukorral elkezdem keverni, elég hozzá a kézi habverő. Fokozatosan hozzácsurgatom a tejszínt, majd jöhet a keményítő vagy a pudingpor. Ezt is kanalanként adom hozzá, nehogy csomós maradjon. Jöhetnek a vaníliamagok, a citrom- és narancshéj. Ezt a folyós egyveleget a tésztakosárkákba öntöm. Legyenek tele, de vékony peremet hagyok a tetején - ez fog ropogósra sülni.
Óvatosan berakom a hivatalosan 135 fokra előmelegített sütőbe, ám én 140 fokon sütöttem, majdnem egy órát. Amikor a puding már szilárdnak tűnik, kiveszem a sütőből.
Az enyémek most édesen felemelkedtek, csak úgy nyújtóztak a tésztakosárkákból. A sütőből kivéve persze összeestek, hiszen ez lényegében egy felfújt. Ezáltal a közepükön mélyedés keletkezett, ami nekem pont jól jött: ide halmoztam az epreket.
Díszítésként a menta elengedhetetlen... imádom az ízét. Legközelebb a pudingba rakom az epret és a mentát is.













Ez egy korábban készült változat, a tésztája vastagabb és a pudingbelső is más arányokkal készült.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése